Gamla ögon

Återbesök hos optiker idag efter att jag nu använt linserna i en vecka. Jag har märkt under veckan att jag ser dåligt på nära håll, dvs att jag pga ålder fått sämre närseende. Jag skulle alltså behöva läsglasögon.

Det är eg inga problem för min del, jag har ingen åldersnoja på det sättet, men istället för läsglasögon så provar jag nu att ha två olika styrkor på linserna så att jag med ena ögat ser bra på långt håll och det andra ögat ser bra på nära håll sk monovision. Jag tycker att det lät krångligt men det ska fungera helt omedvetet när man vant sig så jag vill prova. På det sättet kan man enbart använda linser. Så nu nu är vänster mitt läsöga och det högra ser på håll.

Linserna som jag nu ska använda heter Acuvue Oasys och är dygnetruntlinser som man även kan sova med. Man kan använda samma linser i upp till två veckor. Jag kommer nog att låta ögonen vila ibland och använda glasögon också. Jag har märkt att om jag jobbar mycket natt dvs 3 nätter i rad så blir mina ögon till slut irriterade i slutet av arbetspasset. Jag tror helt enkelt att mina ögon inte klarar av dygnet runtanvändning, i alla fall ännu.

Jag ska också få sk terminalglasögon som jag ska använda på jobbet (om jag inte har linserna) där jag sitter vid datorn en del.




Kommentarer