Julmat

Var och handlade julmat idag på förmiddagen. Affären var full med mestadels pensionärer och det är så jobbigt med trängsel. Men även jag och hemmaboende dottern vill ha julmat så det var bara att utrusta sig med en massa tålamod och ta det lugnt med kundvagnen. Det lär ju inte bli lugnare i affärerna de kommande dagarna utan tvärt om. Jag brukar normalt handla vid 7.30 dvs på morgonen efter jobbet, då är det nästan tomt i affären och parkeringen och man har gott om plats men jag är fortfarande sjukskriven så det var inte aktuellt.

Ville ha en liten skinka på under två kilo men det fanns inga små utan jag hittade en på 2,4 kg och jag får väl ge bort lite om vi inte får i oss det. Dottern är nästan lika liten i maten som jag...
Jag har någon gång köpt färdigkokt skinka men det är inte alls lika gott som den jag gör själv så det blir till att ha skinkan i ugnen på söndag. Det är lite tradition och sprider härlig doft i hemmet. Jag personligen vill ha skinkan nästan på gränsen till torr. Hatar de "råa" kasslerliknande färdiga skinkorna. Skinkan brukar vara kvar någon gång på kvällen och premiärsmakas med senap på en smörgås. Det är den godaste skinkbiten på  hela julen. Sen äter jag väl skinka några gånger till men det brukar alltid bli kvar ganska mycket.

Annars så har vi inte alla traditionella rätter utan bara det viktigaste. Förutom skinkan, som är på tredje plats bland favoriterna, så måste jag ha lax och Janssons frestelse. Utan dessa tre saker blir det inte jul men övrig julmat kan jag klara mig utan. Lax köpte jag idag och ingredienserna till Jansson. Jag gillar också de finska lådorna; kålrotslåda, morotslåda och en potatishistoria som heter Tuuvinki på finska. De två förstnämnda går att köpa färdiga men jag blev snål i affären då det är ganska dyra så jag ska göra själv istället.

Ingen chokladask i år men jag köpte nötter istället. Och pepparkakor. Tror inte att jag kan äta det men dottern får väl äta upp dem själv. Jag ska nog prova en innan jul så att jag vet vad som händer. Om jag vågar.

Kommentarer