Matfunderingar

Uppdaterar lite hur det funkar med matintaget nu nästan tre veckor efter operationen.

Från att de två första veckorna inte haft några hungerkänslor alls blir jag nu hungrig om jag inte ätit på 2-3 timmar beroende på hur mycket jag åt målet innan. Jag tycker att jag kan äta mycket om man jämför med många andra opererade. Hänger ju på en del GBP-grupper på Facebook och på ett forum där man kan diskuterar med andra i samma sits. Där märker jag att en del som varit opade mycket längre än jag äter endast 1-1 ½ dl mat innan de är mätta men jag får utan svårighet i mig 2 dl utan att bli proppmätt. Jag blir sällan så mätt att det "tar stopp" och man inte kan fortsätta att äta, som en del andra beskriver det. Jag är ändå noga med att inte ta för mycket på tallriken, det är ju viktigt att man inte omedvetet ökar portionerna. Men det oroar mig lite att jag kan äta mycket. Jag kan tex äta en halv färdig paj, ni vet sådana Findus- matpajer man köper färdiga i frysdisken. Men efter det är jag riktigt mätt. Jag vet ju i och för sig inte om det är onormalt egentligen och man ska väl inte jämföra sig med andra... Och om jag summerar kalorimängden jag får i mig per dygn så är det inte särskilt mycket.

Jag har också haft svårt att äta fler än 5 gånger/dygn. Idealet är väl 6 gånger/dygn. Jag har tills igår ätit var tredje timme och då hunnit med fem måltider dvs frukost, lunch, middag och två mellanmål. Till det 1-2 liter vatten. Men jag har märkt att vågen står stilla och from igår har jag ändrat taktik så att jag ska få i mig 6 mål istället. De tre huvudmålen är lite större ca 1,5-2 dl och mellanmålen mindre. Försöker prioritera proteiner så därför äter jag köttet, fisken, kycklingen i första hand och tillbehören sedan.

Min fukost består oftast av en skiva rostat bröd av någon bra brödsort med olika pålägg. Ibland leverpastej och gurka eller Lätta, skinka och tomat. Jag rostar alltid lite ljusare bröd för att det inte ska bli som en klump i magen som orostat vitt bröd gärna blir. Jag äter i och för sig aldrig helt vitt bröd utan även de färdigskivade jag köper har lite grövre mjöl inblandat.

Man ska ju inte dricka till maten men just till frukosten fuskar jag och dricker kaffe eller te till. Men jag dricker inte ens en hel kopp till utan bara någon mun då och då, blir ju så förfärligt torrt med smörgås utan någon vätska till. Ska försöka införa havregrynsgröt som frukost någon dag i veckan.

Mellanmålen kan vara tex: två finncrisp eller en skiva knäckebröd med proteinpålägg, Kesoplättar, keso med något tillbehör, lite fil med en halv banan eller liknande. Jag ska försöka att begränsa mitt intag av bröd till två gånger per dag då jag inte tror att det är bra att äta för mycket bröd. Fast jag gillar verkligen smörgåsar :-)

Så här kan min frukost se ut:


Eller så här:


Eller så här med hemgjord tonfiskröra:






Kommentarer