Operationsberättelse

Vaknade kl 8.20 den 3/12 av att de ringde från sjukhuset och frågade om jag kunde komma en timme tidigare dvs kl 11 då en pat blivit förkyld och inte kunde opereras och de försökte komprimera dagen lite. Naturligtvis kunde jag göra det. Tog en dubbeldusch med desinfektionsmedel igen och kunde ta det lugnt framför nyhetsmorgon tills jag i lugn och ro traskade uppför Floragatan denna iskalla förmiddag. Tempen var -12 grader.

Framme fick jag ett enkelrum och fick byta om till sjukhusets kläder. En sjuksköterskestudent gjorde ankomstsamtal och satte PVK och kopplade dropp. Tog blodprover, vikt och blodtryck. Fick premedicinering: Flagyl och Ciprofloxacin som båda är antibiotika, Morfin, Alvedon som är smärtstillande och Postafen och Ondansetron som är mot illamående. Omeprazol som neutraliserar magsyra hade jag själv tagit både kvällen innan och samma morgon. Sen skulle jag gå och kissa och man kollade att urinblåsan blev tom med ultraljud sk bladderscan.

Mitt rum:


Förberedd:

Medan jag låg där och väntade på min tur kände jag att Morfintabletten började verka. Inte något starkt rus men lite pirr i hjärnan. Kände mig avslappnad. Kl 12.55 skjutsades jag ner till op-väntrummet. Narkosläkaren kom och presenterade sig och ställde några frågor. Väntrummet fylldes på med några fler patienter. Det görs ju andra operationer på sjukhuset också. Vi låg där i våra sängar med draperier emellan. Dem som låg mitt emot en såg man och framför mig hade jag två medelålders män. Undrar vad de skulle operera? 

Efter en stund kom Peter Loogna, kirurgen som skulle operera mig, och snackade lite. Jag frågade om han fått lunch och det hade han. Han skulle gå och ta en kaffe medan narkossköterskan tog hand om mig och det lät bra. Att han skulle vara mätt och pigg när han satte igång med mig.

Narkossköterskan kom och presenterade sig och gav mig en mössa och plasttofflor. Jag skjutsades i sängen till ett förberedande rum och därifrån gick jag till operationsbordet. Jag fick ligga med armarna utåt och olika apparater kopplades till armar och så EKG på bröstet. Hela tiden förklarade personalen vad de gjorde och jag kände mig trygg. 

Det sista som hände, medan jag var medveten, var att en person sprutade narkosmedel i nålen på handen medan en annan höll en mask med syrgas mot mun och näsa. Jag skulle ta långa lugna andetag tills jag somnade. Medan jag gjorde det tittade jag på klockan på väggen som då var 13.45. Minns att känslan innan jag somnade var väldigt behaglig och lugn.

Nästa sak jag minns är att jag vaknar till. Tror att någon förklarar att allt är klart och jag frågar vad klockan är och får svaret 15.15. Jag skjutsas till postop där jag får ligga och kvickna till. De nästföljande timmarna är ett virrvarr där jag ömsom sover och är vaken men har inte riktigt kontroll över tankarna. Minns bara lite fragmentariska korta minnen mellan sömn och vakenhet. Jag har pulsoximeter kopplad till fingret som mäter puls och syremättnad. På höger överarm har jag en blodtrycksmanchett som då och då spänns åt när de mäter trycket. I näsan har jag en syrgasgrimma och så dropp i armen. Jag har under op fått en till PVK.

Vet att sjuksköterkan vid ett tillfälle frågar om jag har ont och jag försöker känna efter. Jag känner ett ganska starkt obehag från magen men vet inte om det är smärta. Får då extra smärtstillande som hjälper kanonbra och jag mår riktigt bra efter det. 

Vid 19 är jag så pass klar i huvudet att jag kan gå på toaletten och kissa och kl 19.30 får jag åka tillbaka till mitt rum på avdelningen. Får smärtstillande strax före kl. 20 igen (Oxynorm och Oxycontin). Mår lite illa efter det så Alvedonen får jag i droppform (Perfalgan).

Kvällen och natten fram till 02 går i någon sorts halvdvala då jag visserligen är klar i knoppen när jag är vaken men jag somnar hela tiden. När jag vaknar igen känns det som att jag sovit minst en timme men varje gång har det endast gått 10-15 minuter. Jag är kopplad till övervakning som håller koll på puls och syresättning men apparaten strular och larmar för låg puls flera gånger och det jagar upp mig lite. Jag har låg puls på runt 45 slag i minuten och apparaten larmar när pulsen går ner till under 30. Jag blir rädd att det är något fel på mitt hjärta och att det ska stanna. Man byter till en ny apparat som inte larmar någon gång så det måste varit något vajsing med den första. Pulsen i vila är bara 45-47 slag men går upp om jag är vaken, rör mig eller pratar.

Nattdryck, övervakningsapparat och lista:



Kl 21.30 togs ett kapillärt Hb för att kunna spåra ev blödning. Vid kl 23 fick jag en spruta Fragmin som är blodförtunnande för att undvika blodpropp. Den sprutan får man fortsätta ta hemma sen i sex dagar. Vid kl 02 gick jag på toa och någonstans där kände jag att jag blev piggare i knopp och kropp. Visserligen trött fortfarande men inte på det okontrollerade sättet.

Kl 03.15 fick jag smärtstillande igen.
Kl 05.30 kopplades syrgas och övervakning bort. Blodtrycket var då 116/69. Ungefär så har den legat under natten också.
Kl 06.40 togs ett nytt Hb och CRP
Kl 08 gick jag och duschade.

Sen fick jag frukost, buljong och osötad svartvinbärssaft:


Sen började dagen med besök från sjuksköterskan från mottagningen Ina, kirurgen Peter och dietisten Marie. Jag hade inte så mycket frågor då jag kände mig så väl förberedd. Ina och jag pratade nästan mest om hur det är att vara sjuksköterska i vården idag, hur rollen har förändrats och vad yrket gör med en som människa. Det var ett mycket intressant samtal.

Kl 10.40 gick jag till dagrummet och åt lite varm och god soppa. Jag tror att det var en slät potatissoppa ev med purjo eller annan grönsak. Smakade hemlagat även om jag inte vet om det var det. Pratade lite med en medpatient som opererats för gastric sleeve precis före mig på måndagen.

Ja, sen började jag förbereda mig för hemfärd. Fick olika papper och intyg samt papper om sjukskrivningen att skicka iväg till FK. En liten goodiebag fick jag också med lite nyttogrejer med Bariatric Center loggan på och en Fortimel näringsdryck:


Såhär ser magen ut med fem små hål:



Kl 13.10 hämtade taxin mig och tåget hem gick 14.07

Kommentarer