En liten en

Jag har äntligen slagit till och köpt en pytteliten kaffebryggare. Den gör 1-5 koppar.
Har haft en familjebryggare som gör mellan 3-10 koppar i "alla" år.

De går ju inte sönder heller kaffebryggarna...utan fungerar igenkalkade och djävliga år efter år...därför har jag inte tyckt att det finns anledning att byta och slänga en fungerande apparat på tippen. Så när jag har velat ha en kopp kaffe har jag bryggt tre koppar och hällt ut två koppar.

Har tänkt länge på  att jag som ensamstående kaffedrickare häller ut litervis med kaffe i slasken varje år.
Visserligen är jag ingen kaffetunna utan dricker 1-2 koppar kaffe per dag men om bryggaren gör 3-6 koppar om dagen så blir det väldigt mycket svinn.

Jag försökte komma åt problemet med att använda min Tassimo som ju alltid gör endast en kopp kaffe men ekonomiskt är det ju inte försvarbart. Inte miljömässigt heller med de två plast/aluminiumskräpen som varje kopp tillverkar.

Idag köpte jag en bryggare som klarar av att göra en kopp åt gången av vanlig hederlig bryggkaffe.

Bättre sent än aldrig. Förhoppningsvis brygger jag kaffe med ett godare samvete i framtiden.


Kommentarer