Vegetarisk livsstil

För tre veckor sedan slutade jag att äta kött, fågel och fisk, mjölk och ägg.
Tanken har mognat inom mig länge. Har redan i flera månader föredragit vegetariskt, men då lakto-ovo-vegetariskt, även om jag ätit kött också. Men den senaste tiden har jag inte kunnat äta kött utan att känna skuld.

Jag var vegetarian i 6 månader på 1990-talet och blev i samma veva månadsgivare på Djurens rätt vilket jag fortfarande är utan avbrott. Men jag var inte tillräckligt övertygad vegetarian eftersom jag gav upp pga att de då inte var så lätt att hitta vegoalternativ i affärerna. Det fanns i stort sätt ingenting. Minns att jag en gång fick råkost med bröd på restaurang när jag önskade vegetarisk mat. Så jag gav upp. Men det aldrig varit lättare att skippa köttet än 2018. Nya vegoalternativ till kött, ost, mjölk, korv dyker upp oavbrutet och det är bra. Sedan betyder inte vegetariskt att man fortsätter göra sina vanliga köttrecept med eköttrsättning utan det roliga är att man hittar nya recept som inte kopierar husmanskosten utan skapar nya goda rätter. Internet är fullt av goda vegorecept. Men som ny vegan kan ersättningsprodukterna vara underlättande.

Nu känner jag mig faktiskt väldigt befriad efter mitt val, och det är inte alls svårt heller. Jag kommer att gå lite djupare in på orsakerna till mitt val i ett inlägg längre fram.

I kylskåpet finns nu nya varor, mjölkfitt margarin, mandledryck, vegansk ost, vegansk majonnäs mm:




Den här kokboken kan jag rekommendera. Innehåller mycket bra tips vid sidan av alla recept:














Kommentarer